torsdag 28 april 2011

Dra gammalt bildäck


Nu när snön är borta försöker jag hitta andra alternativ till att träna drag med Aska. Idag har jag låtit Aska dra bildäck.
Jag började med uppvärmning genom att longera henne runt uppsatta markeringar. Sedan spände jag fast ett gammalt bildäck bakom henne så fick hon kämpa och dra däcket upp och ner för ängen.


 Vi tog det ganska lugnt i början. Jag hjälpte till i uppförsbackarna så fick hon klara sig på egen hand i nedförsbacken.
Om du har en mindre hund så kanske ett gammalt däck till skottkärran passar bättre, eller om du har en mellanstor kan du ta ett däck från en fyrhjuling.
Det som är viktigt att tänka på när du låter hunden dra däck är att däcket sitter fast ordentligt i en lina och att du använder en sele på hunden. Låt aldrig hunden dra något tungt i halsbandet, då riskerar du att hunden skadar nacken och allvarliga skador kan uppstå.
Otränade hundar skall till inte heller jobba för hårt. Utan ta det lungt i början och öka sedan med tiden. Exempelvis räcker det med 10-15 minuter första gångerna och sedan köra längre pass när du märker att hunden har fått bättre kondition och muskelmassa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Husdjur