söndag 25 december 2011

En underbar julafton


Jag haft en helt underbar julafton i år. Dagen började med julgröt, dopp i grytan och lite provsmakning av röbetssalladen och linspatén.


Sedan tog vi det lugnt på förmiddagen, kurrade ihop oss i soffan, slappade och lyssnade på när tomten intervjuades på radion :)



Julfikat tog vi ute i skogen. Det var kanonfint väder. Solen lyste, himlen var klarblå. Så vi packade ner glögg, lussebullar och pepparkakor i en väska och drog ut på en skidtur.


Aska var enorm på hugget att vilja dra, så jag for i backen och ansiktet i den hårda skaren på snön...


Tomten verkar även ha tappat ett ben till Aska som hon var överlycklig över att ha hittat på hemvägen.


När vi kom hem igen fick även hästarna och fåglarna lite julgodis :)



Sen var det Kalle Anka och efter det dags att äta av all god julmat. Vårt julbord bestod av griljerad kålrot, quornfärsbullar, sojaprinskorv, inlagd senapsaubergine, linspate, röbetssallad, grönkålssallad (grönkål, apelsin, russin, nötter), potatis, vörtbröd, tunnbröd, ost, julmust...




Sen var det lång väntan på att tomten skulle komma...



Men tillslut kom han och delade ut alla paket som låg under granen. Medea fick en leksaksmus.


Som Aska snabbt var framme och skulle "döda".


Aska fick ett "dogbrain training game". Ett spel där jag gömmer en godis och där hon med lite teknik måste lista ut hur hon ska få fram godisen.




Själv fick en bok om hundmassage och streching och en Ziperall :)
Sen fortsatte vi att mysa under kvällen och åt ris ála malta...



 ...och massor med godis. Chokladpraliner, polkagrisar, knäck, marsipanfigurer, nötter, clementiner....

8 kommentarer:

  1. Vad är en bal på slottet... mot ERT julfirande! Fy tusan va mysigt!

    SvaraRadera
  2. Emma R: Ja vi hade supermysigt :)

    SvaraRadera
  3. Men gud vad mysigt :)) det kallar jag verkligen att fira jul :))))) Kram // Adde

    SvaraRadera
  4. Anonym: Ja, det var verkligen en underbar julafton :)

    SvaraRadera
  5. Det kan jag förstå,.. mycket gott på det julbordet såg jag..

    // anders ( olofsson, mörlunda,småland:D)

    SvaraRadera
  6. Adde: jajemen, bara vegetariskt :P

    SvaraRadera
  7. Men det funkar ju det med tror jag ;) // adde

    SvaraRadera

Husdjur