onsdag 4 maj 2011

Bibliotekskatten Dewey förgyller min resa


Mitt nya ljudbokfynd är bibliotekskatten Dewey. Det här är en helt underbar sann historia om katten Dewy, eller Dewey Readmore Books som är hans fullständiga namn.
 Dewey hittas som kattunge en kall morgon i en boklåda tillhörande biblioteket i den lilla staden Spencer. Han är klen, hungrig fryser men bibliotekspersonalen förälskar sig i den lilla varelsen och ger den värme och kärlek. Även besökarna blir stormförtjusna i den lilla kattungen och folk från hela värden vallfärdar till biblioteket, bara för att få en liten stund med katten.
 Dewey hoppar upp i besökarnas knän, klättrar runt på bibliotekshyllorna och han blir snabbt hela bibliotekets kelgris. 
 Det som är häftigt är att detta är en historia som hänt i verkligen och när han dör vid 19 års ålder, stod hans dödsurna i inte mindre än 300 tidningar runt om i världen.

Ett kapitel som jag verkligen älskar är när Dewey upptäckt hur spännande och kul det är att leka och tugga på gummisnoddar. Han blir som besatt av gummisnoddar och hittar dem överallt. Då han även äter upp snoddarna försöker personalen förtvivlat gömma alla snoddar som finns på biblioteket.
 Men varje morgon är det likadant. Dewey har hittat och ätit gummisnoddar. Trots flera försök att gömma snoddar i skåp och i stängda muggar med lock, listar Dewey ut hur han ska få fram sina älskade snoddar...

Jag har hittills bara lyssnat på en tredje del av boken, men varje hemresa är nu en fröjd för jag vill bara veta mer om kattens äventyr och vad som händer på biblioteket i Spencer....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Husdjur