lördag 21 januari 2012

Markträning med Windy


För Windys del blev det markhantering idag. Jag körde några av de "sju lekarna" som används inom natural horsemanship.
En av dem var jojo-leken. Där jag tränar på att Windy ska backa ifrån mig och sedan komma till mig.
Till min hjälp använder jag repet. Genom att svänga lite på repet får jag hästen att vilja backa. Om hästen inte svarar är det bara att skaka mer på repet tills du får en respons. Vid minsta rörelse bakåt slutar du och berömmer hästen. 
Därefter ska du locka tillbaka hästen utan att dra i snöret.


Vi tränade även vänskapsleken. Där jag lär Windy att jag inte är farlig. Jag ska kunna röra henne överallt, på hela kroppen, med min hand, spöet eller repet.
Dessutom körde vi lite longering eller cirkelleken, där jag lär Windy att inte byta gångart eller tempo förrän jag ber om det. Och där jag genom att svinga med repet/ eller spöet framför henne talar om när hon ska byta varv. Annars gör jag ingenting, så länge hon gör det jag vill.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Husdjur