torsdag 29 mars 2012

Träning: Rallylydnad

I tisdag testade vi på rallylydnad i hundgruppen. Tanken bakom Rallylydnad är att du och din hund ska jobba som ett team. Det finns 30 olika moment i rallylydnad men på tävling så väljer domaren bara ut 12- 15 moment. Och det var vad jag också gjorde inför träningen. Jag hade valt ut 11 skyltar som jag gjorde en bana av. 

Skyltarna informerar ekipaget vilket moment som skall utföras vid respektive station.
  Det var riktigt kul att träna för att det är så många olika moment som ska genomföras. Rallylydnad är dessutom en jättebra träning på förighet, kontakt och samarbete mellan hundförare och hund.  

Under tiden du går banan får du både prata och berömma din hund.  I den enklaste klassen, klass I utförs banan med hunden kopplad. Det som däremot inte är tillåtet, under tävling, är att ha med sig hundgodis. 

Vi testade som sagt på 11 skyltar- så redan nästa tisdag kommer jag göra ännu en rallybana. Med ca 10 nya skyltar. Det ska bli kul :)

Och Emma var på plats också- ända ifrån Norge, med kameran i högsta hugg. Så vill ni se bilder från träningen så gå in på hennes blogg: Emmas Jämtländska tillvaro

3 kommentarer:

  1. Verkar kul det här med rallylydnad!

    SvaraRadera
  2. Spännande att testa rallylydnad :) Verkar ju rätt skoj!

    SvaraRadera
  3. Christina: Ja, det var riktig kul. Det finns så många olika moment också så man kan variera träningen oerhört mycket.

    Elin & Billy: Kul att du hittat hit! Det är skoj med rallylydnad. Något jag tycker att du ska testa :)

    SvaraRadera

Husdjur