fredag 13 maj 2011

Aska- en mästare på bowling

Tro det eller ej men det går faktiskt att bowla med hund. Jag och Aska har testat och det är buskul. Istället för bowlingkäglor använde jag mig av vanliga glasflaskor. Och som i bowling går det ut på att välta käglorna.


Du sätter upp i mitt fall flaskor precis som de brukar stå i bowlinghallen, fast med längre mellanrum. Hunden ska enkelt kunna ta sig emellan käglorna men inte kunna välta dem av misstag. Dra sedan en linje runt gruppen av flaskor. Från det att hunden börjar jobba ska den hålla sig inom linjen och du utanför.
Sätt hunden på ena sidan av käglorna och ställ dig på andra. Styr sedan hunden med ord, kroppspråk eller handtecken till att välta flaskor. Du kan backa, sätta, lägga, låta hunden krypa, ja i princip vad som helst för att den ska välta flaskorna.


Så fort en flaska/kägla välter öser du på med beröm och godis.
Efter lite träning lär sig hunden att fallande flaskor/käglor är lika med beröm och då kan det gå fort för hunden att göra en strike.
Det här var en övning som även Aska intresserade sig för. Första omgången förstod hon nog inte så mycket vad jag höll på med. Men sen släppte det och hon välte flaskor av bara farten på kommando från mig. Vi körde tre omgångar med lek och lite paus mellan varje set.
Det är viktigt att inte glömma att ta lekpauser och att inte köra på för länge för att hunden inte ska tappa intresset. Det bästa är att sluta när det är som roligast och hunden är på topp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Husdjur