torsdag 18 augusti 2011

Aska myser av massage


En gång i veckan försöker jag massera Aska. Hon blir verkligen avslappnad av detta och det är en liten mysig stund för oss båda.
Genom att massera sin hund kan man mjuka upp spända muskler och göra dem mer elastiska. Det finns vetenskapliga bevis på att hundmassage ökar blodcirkulationen i musklerna, stärker immunförsvaret samt ökar lymfcirkulationen.
Positiva bieffekter av massagen är att hunden ofta får glansigare päls, viss viktnedgång samt en bättre relation mellan människa och hund.


Jag börjar med att gå igenom hela kroppen och massera bit för bit. Jag stryker hunden lätt över ryggen mot svansen. Jag masserar med hela handen och först med lätta strykningar för att därefter öka tryck succesivt.
Därefter avslutar jag med att massera tassarna och tramdynorna. Då trycker jag med fingertopparna på de små tassarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Husdjur