söndag 21 augusti 2011

Träna markering vid föremål


När hundföraren och hunden kommit en bit framåt i träning i personspår byts godiset ut mot saker som doftar människa. Jag lägger fortfarande ut lite godis i spåret tillsammans med sakerna. Aska hittar i de flesta fallen sakeran, duttar med nosen på dem som en markering och söker vidare i spåret. Nu tänkte jag försöka gå ett steg längre och få henne att markera tydligare. Först försökte vi med skall, och det gick väl si så där. Hon skällde på kommando men det kände som att det blev lite väl stort avbrott i spårningen att mitt i allt försöka få henne att skälla. I gjorde jag en markeringsövning. Det går ut på att du lägger föremål  på marken med jämna mellanrum. Och när hunden markera så ger du beröm. Jag upptäckte då i farten att hon satte sig naturligt vid varje föremål och invänta godis. Hon brukar sitta vid skall. Så då öva vi istället att när hon nu hittar ett föremål ska hon sätta sig brevid detta och titta på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Husdjur